11 juuli 2023

Juulivaikus

Ma käin alati ringi, kulm kortsus ja käsi valmis esimese ettejuhtuva asjaga saatuse toodavale virutama. Sest viimasel ajal tekkinud rahu ja vaikus on väga mõnusaks osutunud ja seda tuleb elu veidruste eest ometi kaitsta, ka tõrjemaagiat ei saa mängust välja jätta. Kuna ma ei kavatse mitte iial mitte yhelegi vastassoost isikule oma malbuse, mitmekylgse hääduse ega kaunidusega muljet avaldama hakata, siis võin seda poosi endale lubada.
On ka põhjust.
Teisest kyljest, elu õppetunnid olid päris kallid.
Si vis pacem, para bellum. Ma ei kavatse sellest kunagi yle saada.
Ja niikaua, kuni maailm järjekordset koledust, käkki või lihtsalt pisikest katastroofi haub, tallan ma oma ylekasvanud õuemurul ja teen tavalisi juuliasju. Teate kyll, kyhvel, ämber, käru ja need teised õuemänguasjad.
Mängumaja on ka ylekasvanud.
P.s. mõned haruldused said lae all kuumakahjustusi, kraadiklaas näitas juunis mitu korda pealt 40 isegi lahtiste luukidega. Taimed lihtsalt  seisid oma kohal, ei kasvanud ega kuivanud. Ja mu iidne seljaaju tundis, kuidas päike sirinal kõike elavat kõrvetab nagu jumalikult hiigelsuur keevitaja taevalikus laevatehases. Aga nyyd on huvitavam, ööpäeva keskmine seal 17° C juures. Toasolijatele mõistlikum ilm muidugi sobib, kõik triipla elanikud on julguse kokku võtnud ja kasvada otsustanud.
Paelu ja tokke tuleb veel kõvasti juurde panna, sest tomatid on tõesti hullunud.

9 kommentaari:

Marfa ütles ...

Mängumaja näeb välja nagu Paradiis :)

Morgie ütles ...

Kas tomateid peaks hakkama ülevalt otsast kärpima? Enda jaoks küsin. Mul on jaroviseeritud õuetomatid pottides.

mustkaaren ütles ...

Hullumaja Paradiisiosakond :)
Ma murran jooksvalt tomatite kylgvõrseid maha nii, nagu peale satun, juuli algusest läksid ka ladvad, muidu marjad ei saa ka oktoobriks valmis. Aga laste toodud Mehhiko Kirsstomat yletab kõike, kasvatab põmst hetkega uued võrsed ja ladvad. Teised sordid ei ole nii segased.

Lendav ütles ...

Sõltub tomati sordist. On ta indeterminantne või determinantne ehk siis kas kasvab ilma igasuguste piduriteta taevasse või saab iseenesest normaalsest kasvukõrgusest aru. Õues on kasv niikuinii aeglasem, siis vist pole vaja nii palju kärpida. Ja osasid õuetomatiteks aretatuid ei peaks vist üldse kärpima, jäävadki suht põõsaks ja hulluks ei lähegi. Õues on ju sooja ka vähem. Ma ise pole õues tomateid eriti kasvatanud, aga mu õde on seda ikka harrastanud, samad sort kasvukas vajab piiramist, aga õues on teinekord lasnud täitsa isevooluteed, sest keskkond (temperatuur, tuuled jne) juba ise piirab piisavalt.

Mul kasvukas praegu Malle, Ananass ja Black Cherry. On kõik suht viisakad, külgvõrseid kärbin pidevalt ja üsna pea võtan ladvad ka ette, aga võrreldes aastataguse nimetu ploomtomatiga on nad kukupaid. Too oli ikka väga hull, isegi viljakobara tippudesse hakkas uusi võrseid kasvatama, tõeline metsaline. Ja MITTE MINGIT MAITSET ei olnud viljadel. Mõttetu elajas.

Ps. Isegi ilma latva kärpimata on hakanud esimene Black Cherry värvi muutma :)

Marfa ütles ...

Mul kasvab miskine tomat õues, olen juba hoogsalt latvu maha võtnud, sest ta muutus hoolimata põuast täiesti metsikuks. Aga tomatid on küljes, see on tore. Teine metslane on mul Zilga viinamari, igal aastal meeletus koguses marju ja kuna ma teda kärpinud pole (lootuses, et ehk kasvatab vähem marju), siis on ta roninud lisaks männile ka ühe põõsa otsa ning vallutab sealtkaudu järgmist mändi, ise marjakobaraid nii tihedalt täis, et lust vaadata.

mustkaaren ütles ...

Viisakatel inimestel on ka viisakad tomatid. Minul ei ole, yks põhjus on, et peenarde all on kiht kanasõnnikut. Mul on seal vähemalt 8 erinevat sorti, aga pikeerimise ajal läksid nad kõik sassi peale mehhiklase. Nii et kõik black cherryd, ananassid, marmanded ja teised on seal tootsi peenras koos muude nende vahele pistetud kultuuridega. Ja ma saan jälgida, millised liigid koos millegi teisega kõrvuti hästi kasvavad või siis halvasti mõjuvad.
Põud ja tappev palavus said läbi ja isegi kyslad ärkasid ellu.
Mul on mõned noored viinapuud, aga vesiroti-raisad söövad talviti nende juuri ära, samuti rooside ja noorte õunapuude omi. Tuleb teha suur kyyslaugupõld ja nimetatud kultuurid sinna sisse ära peita. Vaat kyslat vesirotid väga ei söö. Nartsisse ka mitte. Ma tahan kaa oma aia viinamarju, pr Marfa viinamännipuu on yletamatu eeskuju!

Morgie ütles ...

Ma istutasin ka viinamarjad sel kevadel ja nüüd käin iga natukese aja tagant vaatamas, kas on midagi otsas v mitte. :P

Morgie ütles ...

Ah, ja söödav kuslapuu! Seda võiks kohe rohkem istutada, veel ja veel. Esimene põõsas, mis me maha panime, ei ole vist väga soodsas kohas, nüüd ma panin 2 tk veel krundi tagumisse otsa.

mustkaaren ütles ...

Söödav kuslapuu on minul hästi vastu pidanud, metstõprad miskipärast ei söö seda. Marjad on naljakad, veits lahjendatud mustika maitsega. Õitseb maru vara, marjad saavad ruttu valmis.