04 mai 2012

Appi, okaspuude pistikust paljundamine?

Kuna piirdehaljastuse taimi kulub mul j2tkuvalt igal aastal kymnete kaupa, siis olen kokkuhoiu nimel v2ga huvitatud m6nede liikide ja sortide ise paljundamisest ja katsed on olnud suht edukad. Varasematel aastatel on mul ilusasti kasvama l2inud suurem osa mages6stra ja l2ikiva tuhkpuu varakevadisi pistoksi (tolle nn esimese, 2005. a. puukoolikese s6id j2nesed oksatumaks), hiljem on v6sund-kontpuud "Flaviramea",  vana kollast tikrit ja loomulikult sirelit juhuslikult paar tykki kruusapotti pistetud. Eelmisel suvel v6tsin juunikuiseid pistikuid punaselt s6stralt (mees niitis kogemata m6ned oksad maha, no muidu ehk ei oleks raatsinudki), lodjapuulehiselt p6isenelalt "Diabolo",  ungari sirelilt, ja t2naseks on nt s6star ja osa ungari sirelit kasvatamiseks potistatud, paistab, et ka suurem osa Diabolo oksi ajab juurutuspotis kevadisi ninakesi.
Sel aastal v6tsin juurutada neidsamu kultuure, Diabolo j2lle, ungari ja amuuri sirel, tavalist saab hekipuntra viimase otsa v2ljakaevamisest, siis veel pistsin kontpuud 3 sorti, lisaks 3 sorti elupuid, kokku nii 70 oksa. Aga yks viimaseid Muhediku poste tuletas mulle meelde, et ka m2gim2nd on ilus ja tore puu, kunagi sai ostetud paar tundmatut. Nyyd olekski kysimus praktikutele: kas kodustes tingimustes, st pestud kruusa sees on v6imalik juurutada ka vaiguse okaspuu oksi? Lehtpuude ja pysilillede peal see t88tab, aga just nimelt kuused-m2nnid?
Ah et miks pistikud, mitte seemikud?
Teema, mille yle ma palju olen m6tteid m6lgutanud. Maja on kyll 200 aastat vana, aga enne mind ei ole siin keegi midagi haljastanud peale paari juhusliku viljapuu ja sirelip66sa, maja asus keset lagedat p6ldu vanade, suurte puudega talumajade ja 2 armetu kortermaja vahel, mille elanikega silmsideme hoidmisest ei ole ma huvitatud. Kuna krunt on meil ainult nii suur, et piirdeta p6llumaad meil pidada pole v6imalik, kyll aga on poolehektariline tykk sobiv muruks ja puuviljaaiaks, siis on m6istlik seda piirata k6rgemate ja keskmiste lehtpuude-p66saste ja okaspuudega, taimi kulub loomulikult ypris palju. M6istlik on maha panna suhteliselt suured istikud ja seega pean ma neid kasvatama kiirematel viisidel - katsed seemikutega on n2idanud, et esimesed 3-4 aastat on seemik (v2lja arvatud vaher, t6eline koletis:P) v2ga pisike ja armetu, aga aeg ju jookseb...

4 kommentaari:

MUHEDIK ütles ...

Väga hästi edenevad pistokstest elupuud, sabiina kadakad vbl veel midagi neist, aga pole isiklikku kogemust. Kuuskedest kanada kuusk `Conica` läheb küll hästi, aga teda saab ju ainult varjus kasvatada.
Hariliku kuuse vorme niimoodi mul paljundada ei õnnestunud ja see vist on ikka lootusetu ettevõtmine, seepärast neid poogitaksegi, proovi seda moodust. Mände olen vaid kunagi külvanud.

elfriide tramm ütles ...

elupuud lähevad jah, hästi!

elfriide tramm ütles ...

ahjaa, hiibapuu läks ka kenasti, aga ta kasvab aeglasemalt ja jääb pisemaks kui elupuu.

Tsiil ütles ...

Mina pole proovinud, (koolis ka veel pole õpetatud, võin küsida), aga olen selle kohta lugenud. Rein Sander kirjutab sellest oma raamatus 101 Eesti puud. Hetkel pole mul raamatut käepärast, aga minu mäletamist mööda oli sellest juttu kadakate juures.

Võib olla jagab keegi võrguavarustes ka kogemusi.

Nojah, ja siis ma soovitaks Järvselja kodukat uurida, neil on soodsad hinnad.