12 september 2011

Nõia aed


Saage tuttavax - purpur-siilikybar "Razzmatazz" TY Botaanikaaias, imeline meetrikõrgune bukett. Seda põõsakest olen mitu korda imetlemas käinud, nyyd ostsin sellise taime oma aeda ka. TYBot. aia tähtsus taimede tutvustamises & aianduse populariseerimises:) on vähemalt minu puhul kyll märkimisväärne. Roosa iludus pole sugugi ainus, millega ma just bot. aias tuttavax sain.
Ma olen yles kasvanud maal, kus aasta ringi ymbritsesid inimesi elusad, kasvavad v kuivatatud-keldristatud taimed. Oli väga kasulik teada, mis su kodu ymber kasvab. Kuna 90-te naturaalmajanduse tingimustes pidi igamees ennast muuhulgas ka ise ravima, siis olin teismelisena muuhulgas ka usin yrtidekoguja. Noh, kummel-naistepuna-ristik-saialill-pärnaõied, ei midagi põnevat.
Maailm on täna palju avaram. Olen õppinud rõõmu tundma mitte ainult värvilisest õiest, vaid ka taime ylejäänud omadustest - põnevad lehed, tugev lõhn, karvasus v ogalisus, värv, vorm & textuur, elujõud & kasvukiirus, sordi erinevus põhiliigist, alles siis kaubanduslik välimus & puhvis õied. Ning muidugi teisesed omadused, nagu sobivus toidux v ajalugu arstikunstis. Minu kallid uued sõbrad nagu siilikybarad & monardad aga ongi teisel pool maakera tuntud kui põlisrahvaste ravimtaimed.
Kui hästi järele mõelda, siis nii ongi - mis pole just surmavalt myrgine, on muidu kasulik v lausa söödav. Mulle meeldib, kui taimel on lisax ilule põnev karakter & hea lugu. See lisab aiandusele veel 1 mõõtme - sa ei tunne rõõmu mitte ainult õite- & haljasmassist, vaid tead ka asjade sygavamat sisu. Näed nähtuste taha, elad mitut elu korraga.

4 kommentaari:

MUHEDIK ütles ...

Nii see on, mida sügavamalt kaevad, seda huvitavamaks muutub ja kõik uus on ikka põnev. Ka see, mis sünnib looduse ja inimese koostöös, olgu siis kujunduses või aretuses.
Kahjuks on nii, kuigi see oleks vbl iga aedniku unistus, et kõik maailma taimed oma aeda ei mahu ja kunagi tuleb kätte aeg, mil tuleb teha valikuid.
Ka minu valikute puhul pole kindlasti määrav õis, eriti suur ja ere täidisõis.

Kudzu ütles ...

Minu aias on leidnud pesa siilikübarad "Mama Mia","Mac N Cheese" ja "Tiki Torch".
Nagu ikka, võimalus saada jupikesi:)

mustkaaren ütles ...

Oo, siilikybarad.
Huvitav, kui mina mõne päeva eest Juhanis käisin, siis ei näinud neid... keskendusin vist liialt puudele-põõsastele.
Aga teeme ikka kaupa. Eripakqmine pr Kudzule: lodjapuulehine põisenelas "Diabolo" juurdunud pistikud, 2 tk! Järgmisel sygisel istutusvalmis põõsake! Ning, kui ma eelm kord kaasa ei võtnud, härjasilm "Silberrausch" (madalakasvuline täidisõieline, väga ilusa kujuga taim). Palun vabandust, aga no ei mäleta. Ning pakkuda on ka remontant-ilumaasikate "Pink Panda" & "Camara" (vastavalt siis roosa & punane õis) tytartaimi.

Kudzu ütles ...

Oo, minu aeda mahub ikka häid asju! Ja mul ju maakoht ka veel, kus eriti üldse midagi ei ole istutatud.