12 mai 2023

Suvejuttu

Nädal algas sihukeste kylmadega, mis jäätasid korralikult auto esiklaasi ja võtsid ära mõned liiliad ja hortensiate võrsed, aga nagu minu heitlikus elus kombeks, pööras ilm äkki ära ja õues töötamiseks otsisin välja päevitusriided. Olgu öeldud, ma tunnen ennast talutavalt ainult ilusa ilmaga ja praegu tuleb ette hetki, kus mul on isegi päris hea olla. Nii hea, et ma isegi ei mäleta, MILLAL viimati nii terve ja rõõmus olin. Aga siis astun hooletult ja mõni tõbine liiges röögatab: Mida sa tormad niimoodi segaselt, ma läksin katki just praegu! Aga nagu veel on öeldud, ilusa kõrge rõhkkonnaga on see kuidagi vähem piinarikas ja hõivab vähem tähelepanu, mida saab siis mõnda vajalikumasse kohta suunata.
Puud lõhkusin ära, riidaaluseid valmistasin ette, lõikasin ära osa mädand saunapalke, lammutasin lootusetus seisus vanad aknad eraldi materjaliks, istutasin puid, pesin pesu ja tegin syya, aga seda viimast minimaalselt - kiirel välitööde hooajal pole kunstidele, sh kokakunstile, aega raisata. Hypikuravi kulgeb aeglaselt, ma kasvatan tyhjalt kohalt endale uut isiksust praegu. Sisuliselt on mul uus pea. Kunagi sai siin plogis nalja visatud, et mul on vaja mitte sanatoorjumi, haiguste ravi ja palju tabletti, vaid uut pead. Noh, tänu mitmele asjaolule mul nyyd ONGI uus pea. See pole kyll võrreldav 20-aastase puhanud ajuga, ma olen siiski elanud 48 koledat ja tervistkahjustavat eluaastat, aga vahe aastatagusega on tuntav.
Kerel on ka kergem. Oleme aus, lisaks paranenud teguvõimsusele meeldin ma endale kergekaalulisemana rohkem kui 105-kilosena. Ma saan jälle mõnevõrra normaalsemaid riideid kanda, lisaks funktsionaalsusele (taskud! liikumist lubavad lõiked! head ja eluviisikohased materjalid!) näevad need ju ka paremad välja kui 4XL asjakesed. Hoolimata sellest, et ylejäänud maailma silmis olen jäle keskealine vanamutt, on MINUL hea. Tähendab, parem, kui eelmisel suvel.
Paar posti tagasi kirjutasin, et kolisin välja ära. Selles asjas pole midagi muutunud.  Tuppa ajavad mind ainult nälg ja uni. Ega ma siis niisama ei päevita ja lilleta, lisaks mu eelmise minu korraldatud segaduste kraamimisele tuleb tegelda ka uue aasta jooksvate hädadega, nt rohimise, kaevamise ja istutamisega. Täna oligi Hooaja Esimene Rohimispäev, palju õnne meile!
Ja pleieris piriseb õuemängude taustaks ilus laulu- ja mänguleht ainult ja ainult eesti mettalmuusikaga. Yks tõsine asjahuviline tegi ära suure töö ja kogus 1 nimekirja kokku mitusada laulu. See on nii põnev ja paljupakkuv, samas mõtteidtekitav, et peaks täiesti arvustuse kirjutama. Ja loomulikult paneb see muusika tööle mu peas elavaid bände. Ja otse loomulikumalt aitab see tähelepanu koondada ja suunata, sest vaikuses hakkavad igasugu mõtted plahvatuslikult paljunema, ketrama, undama, ragisema ja karjuma. Vaikus on minu jaoks segadus, kaos ja myra, aga mootorite rahustavat myrinat meenutav elektrikitarrimuusika tekitab mõnusa rahulolutunde ja aitab pilku eespool kulgeval rajal hoida, misiganes see rada siis ka poleks, korrastab ruumi ja parandab haavu. Ma armastan, tahan ja vajan muusikat.
Kas maailmas siis sedalaadi muusikat vähe on tehtud. Oi ei, aga see on EESTI oma kraam ja osa meie kultuurist ja ajaloost, näitab meile peeglina meie nägu ja õpetab elu. Ei tohi kade olla, nii head asja peab ka hyva lugeja nautida saama. Palun lahkesti!

11 kommentaari:

Kaamos ütles ...

Õues muusikat pole
(Su pleilist on heaaaaa!)
Õues on linnud. Ja kanad, need on ka nagu linnud ju.
Aga toas
Pehmeks olen muutunud. Kuulan bassihäälseid miha. Nooooorust meenutan.

Kaamos ütles ...

Aa, ja päevitusriideid ka pole 😁

mustkaaren ütles ...

Ma pean vähemalt yritama synnis kodanik olla. Meil on koolilapsed, parvedena traktoriste ja arusaamatult palju lendureid. Kana mdg ei huvita, mida kahejalgne maisijumal kannab või siis mitte.

Lendav ütles ...

Hüpikuravi ongi aeglane, laksust uuestisündi ei tule. Küll aga on harjumine uue enesetundega, siis harjumine uute ravimitega, doosi korrigeerimine (võib võtta ka mitu kuud), on ka võimalik, et mõni teine sama klassi ravum sobib paremini jne. Sinna kõrvale võimalikud kõrvaltoimed, koosmõju muude ravumitega jne. Eks sa tead seda kõike isegi. See on umbes nagu laukast välja ronimine, et juba saab hingata, aga jalge all ikka veel pinda pole, siis rebeneb laukaääre rohututt sikutusest ja vajud jälle 5cm sügavamale, siis pingutad järgmise rohututimi ja see peab vastu jne jne. Siis lõõtsutad lauka kõrval õõtsuval pinnasel lebades, päris püsti ei julge ega jaksa veel tõusta, hakkad kindlama maa poole roomama.

Aga sa mõtle, ee laugas, kus on oldud aastaid, lausa kümneid, hakkab selja taha jääma.

Ja jõuluvanalt võib igasugu asju küsida, kasvõi uut pead. Mõni soov täidetakse kohe, aga enamasti tulevad nad viivitusega. Kui ei küsi, ei saa midagi. Ja mis viisil soov täitub, seda ei oska mitte ette arvata. Ma olen ka soovinud, igatsenud, palunud. Kõik olulisemad soovid on täidetud, see on võtnud aega ja lahendus on olnud alati selline, mille peale ma ise poleks küsimise hetkel tulnudki.

mustkaaren ütles ...

Ongi nii, sest igasugu asjade mõtlemisest alates kuni ärategemiseni välja kulub palju aega ja ettenägematuid lisaylesandeid.

Kaamos ütles ...

Ma olen sünnis kodanik, ma lihtsalt ei päevita. Ma pole päikesega sõber, eelistan säilitada läbi aasta kaunist kartuliidu-jumet.
Ja muuhulgas loodan, et teil kõigil, kes te arstidelt abi saate läheks hästi, kõigil. Elu peab elamist väärt olema, onju.

mustkaaren ütles ...

Ma ei viitsi niisama päevitada, päikesevõtmine tuleb erinevate õuetööde ajal niisama loomulikult ja vabalt. Päike on mu mootor ja kyte, parandab tervist ja remondib elu.
ATH ravi on meil nii uus ja väheuuritud asi, arstid alles harjutavad ennast sellega töötama, samuti on probleemiks ravimite vähesus. Vähemalt minu ravi juures on praegu ainus hea asi see, et on diagnoos. Probleemiks on ravimi mõju niigi kulunud organismile, loodetavasti teistel inimestel, kellel parem stardipakett, läheb see paremini, mind hakkas metyylfenidaat nyyd lõhkuma. Mul on all rida reaalseid traumasid ja tõenäoliselt ka glaukoom. Õhh.

Lendav ütles ...

Glaukoom kõlab halvasti, traumad samamoodi. Igasugused ravimikombod on keerulised toimima saada, koos- ja vastumõjud, organismi eripärad niikuinii veel lisaks. Aga kui medikas ei sobi, siis kas mõni teine toimeaine võib kõne alla tulla? Lisaks teisele võimalikule stimulantiderühmale (amfetamiinisoolad) on ka mingi valik mittestimulante (atomoksetiin jms). Ma küll ei tea nende ravimiinfot nii palju, et oskaks prognoosida, kas nad sulle tegelikult ka üldse sobida võiksid.

Ja kui ATH ravimitest ükski ei sobi, siis jah, vähemalt diagnoos on olemas ja see juba iseenesest on hea ports olulist teavet. Muuseas - päike pidada dopamiini taset tõstma ja see raviviis tundub sulle igatahes sobivat. Päikest!

mustkaaren ütles ...

Päike töötab praegu suurepäraselt ja sellel on pikk rida meeldivaid ja kauakestvaid kõrvalmõjusid.
Minu toktor on Jaanson, skeptiline taat, kes katsetab suurima heameelega levinud ja odavaid ravumeid, aga uutest kallitest rohtudest uute raviviiside jaoks ta oma hulludele ei kõssa ka. Ma kysisin, kas muid ATH rohte ka olemas on, ta ei öelnud midagi sisukat.

mustkaaren ütles ...

P.s. aitäh kõigile.

Lendav ütles ...

Rohtudest - meil siin pakutakse tavaliselt vist esimeses järjekorras metüülfenidaati, mida on saada kolmes variandis - Medikinet, Concerta ja Affenid. Kõik on mingis mõttes erinevad, sest toimeaine vabastamise mehhanismid on erinevad, kuigi toimeaine on sama. Ja siis kui medikas ei sobi, pakutakse atomoksetiini (Atominex), mis ei ole stimulant, aga võib ikkagi aidata. Kui need on järgi proovitud, on võimalik taotleda haigekassa soodustust amfisooladele (Elvanse), see muuseas on väiksemate kõrvaltoimetega, üldiselt tõhusaim ja täiskasvanutele mitmel pool mujal maailmas esmavalik, aga meil täishinnaga kohutavalt kallis ja kodumaistes ravijuhendites teda pole (veel) mainitud. Lagle sai peale medikat ja atominexi just mõni nädal tagasi Elvansele soodustuse ja esimesed katsetused on paljulubavad. Aga ka see pole veel kõik, mittestimulantidest kasutatakse veel ka gunfantsiini ja klonidiini. Nende kättesaadavust Eestis ei oska ma kahjuks kommenteerida. Ning viimaks on valikus ka bupropioon, mis küll Marfale ei sobinud, aga olen siin fb grupis leidnud ka kommentaare inimestelt, kes sellest on siiski abi saanud (ja seda on Eestis kindlasti saada). Võimalik, et ATh ravis veel midagi kasutatakse, ma päris kõike ka ei tea.

Kuidas su tohter meelestatud on, kas talle miskit uut infot võib ettevaatlikult ette sööta? Lagle sai oma Elvanse soodustuse just nii, et mina otsisin eelinfo, mis rohud on veel olemas (ta arst ka algus rääkis, et on ainult medikas ja atominex ja muud polegi) ja siis ta rääkis arstile ja arst võttis asja uurida. Ma otsisin välja ka eelinfo, kuidas soodustuse taotlemine käia võiks ja mis rohud peavad enne proovitud olema jne. Igatahes said nad mõlemad tublisti targemaks, kuidas soodustuse taotlust edukalt teha.

Kuidas sul inglise keelega on? Üks kõige informatiivsemaid artiklikogumikke, mis mulle silma on juhtunud, on sellel lehel:
https://www.additudemag.com/adhd-medication-for-adults-and-children/
See küll vist Ameerikamaa leht ja tabletibrändide nimed on kohati teised, aga toimeaine põhiselt on jutt ikka õige (Medikinet xl-i annab võrrelda pikatoimelise Ritaliniga näiteks jne). Sellel lehel on ka päris palju muud - ATH eripäradest naistel, muudest sagedasti kaasuvatest häiretest jne.